Storbritannien så som jag upplevde det - North Wales

Efter flera timmar på brittisk väg kör vi över gränsen. Helt plötsligt står alla skyltar på två språk och jag ser en skylt med namnet "Wrecsam" på. Jag tjuter högt att ditåt har Maddie släkt, men de andra verkar helt oförstående inför detta.

Efter ytterligare någon timmes körning är vi så framme vid ännu en trädgård förvaltad av "The National Trust". En mycket pampig och vacker trädgård, det ska sägas. Men att den skulle vara vackrast i Storbritannien, det köper jag inte.

Vi tillbringade en natt i detta land. I staden Criccieth där vattnet var plaskvarmt och walesiska var det dominerande språket på den pub som fanns i "Good Beer Guide 2010".


Dagen därpå beger vi oss till den lilla byn Portmeirion, en medeltidsby upprustad och ombyggd på 20-talet. Denna by var inspelningsplats för tv-serien "The Prisoner" som sändes på 70-talet men som aldrig färdigställdes på grund av de dåliga tittarsiffrorna. Serien råkar dock höra till min faders absoluta favoriter och ett besök i Portmeirion var anledningen till att vi bodde en vecka i Wales 2007, fast då åkte vi aldrig dit.
Nu följer samma resa fast åt motsatt håll. Flera timmar på brittisk motorväg ligger framför oss. Nästa anhalt - Manchester.

Hejhopp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar